The life cycle of frogs

Este año en el área de Science, en 3º de primaria, hemos empezado a estudiar el ciclo vital de las ranas, pero no sólo en los libros, ni en vídeos, sino en vivo y en directo.

Con ese motivo, hemos instalado en el centro un acuario en el que colocamos hace ya casi un mes unos huevos de rana.

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Un par de veces a la semana, y siempre con mucho interés, los niños se acercan hasta el acuario y van observando la evolución de todo el proceso de metamorfosis de las ranas.

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Según vayan observando los cambios, lo irán reflejando en un gráfico situado al lado del acuario.

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Las fases que iremos observando son:

The Egg. The egg begins as a single cell. There may be thousands of eggs laid at once. It becomes surrounded by a jellylike covering, which protects the egg.

The Embryo. The mass of cells in the egg come to form an embryo. Organs and gills begin to form, and the embryo lives off the internal yolk. This supplies it with nutrients for 21 days.

The Tadpole. After its 21 day development period, the embryo leaves its jelly shell, and attaches itself to a weed in the water. This quickly becomes a tadpole. The tadpole has a long tail, and lives in the water. It has external gills like a fish to absorb oxygen and feeds on algae.  It is extremely vulnerable, and must rely on its camouflage to protect it. Colors range from brown, green or gray.

The Tadpole Begins to Change. About five weeks, the tadpole begins to change. It start to grow hind legs, which are soon followed with forelegs. Lungs begin to develop, preparing the frog for its life on land.

The Froglet. Over time, the tadpole becomes even more froglike. Its mouth widens, it loses its horny jaws, gills are lost. The tail becomes much smaller, and the legs grow. The lungs are almost functioning at this point.

The Frog. Eleven weeks after the egg was laid, a fully developed frog with lungs, legs, and no tail emerges from the water. This frog will live mostly on land, with occasional swims. Eventually, it finds a mate. The way this is done varies depending on the species. The female lays the eggs, the male fertilizes them, and the whole process begins again.

Además de conocer las distintas fases de desarrollo, los niños han tenido que investigar sobre los hábitos de alimentación de estos anfibios en sus diferentes fases de crecimiento. Y se han convertido también en los responsables de alimentarlos. Por supuesto, también han valorado qué hacer con las ranas posteriormente. Lo cual nos ha permitido hablar de especies invasivas y de la importancia de reintegrar a un animal en su ecosistema y no en uno diferente.

Ahora sólo nos resta seguir disfrutando de observar cómo se va produciendo esa metamorfosis.

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